توطئه های دشمنان جامعه اسلامی از منظر قرآن کریم با تطبیق بر دشمنی های چهل ساله دشمنان بر علیه جمهوری اسلامی ایران

مشخصات کتاب

فاطمه باخدا

رتبه دانشگاهی و علمی:

حوزۀ علمیۀ جامعه الزهرا سلام الله علیها، دانش پژوه سطح 2

پاییز1399

ص: 1

اشاره

بسم الله الرحمن الرحیم

توطئه های دشمنان جامعه اسلامی از منظر قرآن کریم با تطبیق بر دشمنی های چهل ساله دشمنان بر علیه جمهوری اسلامی ایران

فاطمه باخدا

چکیده

هدف از نگارش مقاله پیش رو بررسی توطئه های دشمنان جامعه اسلامی از منظر قران کریم با تطبیق بر دشمنی های چهل ساله دشمنان بر علیه جمهوری اسلامی ایران است. یکی از موارد انحرافی که مسلمانان از صدر اسلام تا کنون با آن مواجه هستند نفوذ و رخنه دشمنان اسلام و توطئه های آنان بر جامعه مسلمین و نظام جمهوری اسلامی ایران است، در قرآن کریم و روایات ائمه معصومین علیهم السلام، توطئه هایی که دشمنان بر علیه پیامبران و امامان ما داشته اند، موجود می باشد و آن بزرگواران در طول دوران پیامبری وامامت خود مورد چه خصومت ها و توطئه هایی قرار گرفته اند، به صورت آشکار بیان شده است. اینک به تطبیق و بررسی و تحلیل زوایای مختلف دشمن مداری 40 ساله ایی که معاندین با خاک و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته اند می پردازیم . باید دانست رمز پیروزی در مقابل دشمن، ایمان به خدا و باور به تحقق وعده خداوند است که امام خامنه ای در بیانیه گام دوم انقلاب به این مورد اشاره کرده اند. در این پژوهش، محقق بیشتر از منابع کتابخانه ای ونرم افزار استفاده نموده است، روش این تحقیق توصیفی وبا هدف کاربردی است که محقق به بررسی توطئه های دشمنان از منظر قرآن کریم و مطابقتش با دشمنی هایی که از زمان انقلاب تا معاصر بوده است میپردازد.

واژگان کلیدی:دشمن، توطئه، نفوذ ،قرآن کریم،بیانیه گام دوم، انقلاب اسلامی

مقدمه

بحث شناخت دشمن در قرآن کریم مورد توجه ویژه قرار گرفته است. خداوند متعال در آیات متعددی دشمنان جبهه حق را معرفی می کند تا مسلمانان آنان رابهتر بشناسند و به مبارزه با آنها بپردازند. یکی از آیاتی که صراحت درعدم دوستی با دشمنان خدا و پیامبرش دارد، آیه 1 سوره مبارکه ممتحنه می باشد که اشاره به عدم مودت با دشمنان دین اسلام دارد. با گذشت زمان و اعصار دشمنان اسلام دست از دسیسه و توطئه علیه اسلام و مسلمانان برنداشته وتا الان که انقلاب ایران از اصلی ترین مصداق حکومت اسلامی در معاصر است،باز دست از توطئه برنداشته اند. متاسفانه یکی از مصداق های امروزی این آیه همین اتکا و دل بستن به غرب که بخاطر برقرار کردن ارتباط با آمریکا دست به هرکاری میزنند واز هرحقی که برای ملت هست چشم پوشی می کنند این در حالی ست که اینان(آمریکا) با اصل حکومت ما که بر پایه اسلام است مشکل دارند.

ص: 1

اهمیت و ضرورت این موضوع در این است که مخاطب، توطئه های دشمنان را که از صدر اسلام بوده بخصوص در زمان ائمه معصومین علیهم السلام که حتی در قرآن کریم هم به آن اشاره شده است را بشناسند وآن را با دشمنان عصر حاضر وتفکراتشان مطابقت بدهند، همچنان که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب لزوم توجه به این مسئله بیشتر احساس می­شود. ان شالله فتنه های دشمنان با اجرای بیانات رهبر معظم انقلاب دفع شود و همانطور که نتوانسته اند به درخت تنومند انقلاب و اسلام خدشه ای وارد کنند تا ظهور حضرتش همچنان دستشان کوتاه و فتنه هایشان ابتر بماند.

محقق برای این منظور از بیانات و فرمایشات رهبر انقلاب و ولی مسلمین جهان استفاده کرده که بدرک خود محقق در جهان معاصر کسی بهتر و کامل و جامع از ایشان تسلط و دید وسیعی نسبت به اینگونه دسیسه ها و توطئه شناسی نسبت به دشمن ندارد.

در این پژوهش محقق بیشتر از منابع اینترنتی وکتابخانه ای ونرم افزار استفاده نموده است. روش این تحقیق توصیفی و با هدف کاربردی بوده که محقق در آن به تبیین ویژگی های توطئه و دسیسه دشمنان صدر اسلام از منظر قران کریم و دشمنان عصر حاضر، پرداخته است.

ضرورتی که باعث شده محقق به تبیین این مسئله بپردازد آگاهی بخشی و بررسی بیانات قرآن کریم با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و سخنان رهبری معظم و تبیین و دسته بندی با نگاهی جدید میباشد.

1. مفهوم شناسی

1-1. مفهوم توطئه

1-1-1. تعریف لغوی

واژه توطئه مصدر مرکب می باشد و به معنی زمینه سازی کردن و طرح نمودن و تمهید مدعا نمودن. (ناظم الاطباء،1303) دسته بندی سیاسی و غیرسیاسی بمخالفت کسی یا گروهی کردن. (دهخدا ،1359)

ص: 2

2-1-1. تعریف اصطلاحی

نظریه توطئه از دیدگاه رهبری:

دیدگاه رهبر انقلاب درباره حرکت توطئه وارانه دشمن چه در جنگ های نظامی و چه در جنگ های عمقی که همان جنگ نرم نامیده میشود بر این است که : "دشمن بیکار نمی نشیند؛ دشمن دائماً دارد حرکت میکند. اگر بتوانند، این حرکت علمی را متوقّفش میکنند؛ اگر ببینند نمیشود متوقّفش کرد، آن را منحرف میکنند. ما ممکن است براثر ناشی گری های خودمان به این انحراف کمک کنیم. (بیانات در دیدار مردم اصفهان 1395/08/26)

همچنان ایشان درباره وجود توطئه و دسیسه علیه انقلاب اینگونه می فرمایند که :

بعضی اصل دشمن را انکار میکنند. وقتی ما میگوییم دشمن داریم، میگویند «آقا، شما دچار توهّمید؛ توهّم توطئه». خود این مطرح کردن توهّم توطئه، به نظر ما یک توطئه است؛ برای اینکه حسّاسیّتها را کم کنند.( بیانات در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه الله) در تاریخ 1395/03/14)

2-1. مفهوم دشمن

1-2-1. تعریف لغوی دشمن

دشمن [ دُ م َ ] (اِ مرکب ) (از: دش ، بد و زشت + من ، نفس و ذات ، و برخی گویند مرکب از «دشت » به معنی بد و زشت و «من » است ) بدنفس . بددل . زشت طبع. به معنی مفرد و جمع بکار رود. (دهخدا،1359). دشمن (کلمه عدو به معناي دشمن است که هم بر يک نفر اطلاق ميشود ، و هم بر جمع دشمنان) (فرهنگ واژگان قرآنی،1398). کسی که بدی و زیان کس دیگر را بخواهد و کینه از او در دل داشته باشد؛ بدخواه؛ عدو؛ خصم. (فرهنگ فارسی عمید،1342)

2-2-1. تعریف اصطلاحی دشمن

دشمن در اصطلاح آن است كه نسبت به كسي، گروه يا كشوري بدخواه، كينه جو و يا در جنگ و ستيز باشد .(صدري افشار، 1377:545). رهبر معظّم انقلاب در تعریف معنای دشمن با تأکید بر مبانی قرآنی به تعریف و تعیین مصادیق دشمن پرداخته اند: «دشمن کیست؟ همان است که قرآن فرمود: «و یرید الّذین یتّبعون الشّهوات ان تمیلوا میلاً عظیماً»کسانی که مست شهوت و قدرت و پولند، آنها هستند که میخواهند همه ی مردم در حال غفلت باشند. همه مست باشند؛ چون آنها مستند! مسأله این است»(سخنان نوروزی مقام معظم رهبری 1/فروردین/73).

ص: 3

2. پیشینه

بررسی و شناخت توطئه های دشمنان از منظر قرآن کریم مسئله جدیدی نیست و موضوعی است که به صدر اسلام و نزول قرآن باز میگردد و تاکنون مفسران و محققان زیادی به تحقیق و پژوهش درباره این موضوع پرداخته اند.توجه و پرداختن به این موضوع بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا که شناخت دشمن نقش مهم و اساسی در رویارویی انسان با دشمنان دارد، چرا که، اگر توان انسان در رویارویی بسیار باشد ولی اطلاعات کافی را در دست نداشته باشد شکست خواهد خورد، هر موجود زنده ای دشمن دارد و به میزان گستردگی وجود خود با دشمن بیشتری رو به رو است.

در سالهای اخیر نیز پژوهشهای زیادی در این باره صورت گرفته که به مرتبط­ترین آنها اشاره می شود:

حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی طائب در کتاب دوجلدی خود به اسم دشمن شدید که جلد اول آن در سال94 وجلد دوم آن در سال 98 به چاپ رسیده است به بررسی جریان شناسی انحراف در تاریخ با محوریت یهود پرداخته است که در این راستا، به تاریخ انبیاء به ویژه تاریخ پیامبر خاتم (ص) و اوصیای معصوم ایشان (ع)، تبیین نقش یهود در تاریخ انبیاء و اسلام، و مساله دشمن شناسی نگاه ویژه ای شده است. با شناسایی و شناساندن این جریان، ریشه جریانات جاری در سطح بین الملل، منطقه و کشور روشن می شود و همچنین در مقاله « مراتب حساسيت نيروهاي انقلابي در برابر دشمن ازديدگاه قرآن كريم» به پژوهش آقای احد داوری چلقائی که در پائیز 1396 در فصلنامه «پژوهش های انقلاب اسلامی» منتشر شد که ایشان در این مقاله به شناخت دشمن و اهدافش و راه های مقابله و تدابیری که باید مقابل آنها به کار گرفت را بیان و بررسی کرده است .

3. بررسی آیات قرآن کریم درباره توطئه دشمنان

اشاره

در قرآن کریم چندین آیه در رابطه با دشمنان اسلام و دسیسه ها و توطئه هایشان نسبت به ائمه معصومین علیه السلام و همچنین چگونگی بر خورد با دشمنان آمده است حتی امیرالمومنین علیه السلام در کتاب شریف خود دارند که (تکادون ولا تکیدون و تنتقص اطرافکم فلا تمتعضون لا ینام عنکم و انتم فی غفلة ساهون غلب والله المتخاذلون ). (دشمن طرح های مکارانه دارد ولی شما هیچگونه برنامه جهت خنثی سازی طرح های آنان ندارید، به محدوده های تحت اختیار شما حمله می کنند و آنها را تصرف می کنند و شما ناراحت نمی شوید، دشمن در مبارزه با شما به خواب نمی رود ولی شما در غفلت و فراموشکاری هستید به خدا سوگند چنین افراد (بی برنامه) شکست خورده و مغلوبند). (صبحی صالح، خطبه 34)

ص: 4

در ادامه به بررسی چند نمونه از این آیات میپردازیم.

1-3. آیه مربوط به دشمنی قوم یهود (آیه 82 سوره مائده)

شأن نزول اين آيه تا آيه ى 85، خوش رفتارى نجاشى، پادشاه حبشه و مسيحيان آن كشور را با مسلمانان مهاجرى گفته اند كه به رياست جعفربن ابى طالب عليهما السلام در سال پنجم بعثت از مكّه به آن ديار هجرت كردند و در حمايت نجاشى، از تعرّض مشركان و فرستادگانشان به حبشه مصون ماندند. در همان حال كه يهوديان مدينه با ديدن معجزات واخلاق والاى پيامبر، ايمان نمى آوردند و در توطئه ها عليه مسلمانان شركت مى كردند، پيمان مى شكستند و فتنه بر مى انگيختند، روحانيون مسيحى در حبشه، با شنيدن آيات سوره ى مريم، گريستند و از مسلمانان جانبدارى كردند. (طبرسی،3/231)

در این آیه که به دشمنی قوم یهود اشاره دارد مقايسه اى ميان يهوديان و مسيحيانى كه معاصر پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله بوده اند شده است، نخست آيه ، يهود و مشركان را در يك صف و مسيحيان را در صف ديگر قرار داده است که قرآن کریم میفرماید:«لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیَهُودَ» (مسلّما سرسخت ترین مردم را در دشمنی با کسانی که ایمان آورده اند ، یهود و مشرکان خواهی یافت) . تاريخ اسلام به خوبى گواه اين حقيقت است، زيرا در بسيارى از صحنه هاى نبرد ضد اسلامى، يهود بطور مستقيم يا غير مستقيم دخالت داشتند. و اكثريت يهود به خاطر اين كه خود را نژاد برتر مى دانستند، از قبول آيين اسلام كه از نژاد يهود برنخواسته بود سر باز مى زدند. (مکارم شیرازی ،1/549)

2-3. آیه مربوط به دشمنی شیطان (آیه 6 سوره فاطر)

همانا در آیه 6 سوره مبارکه فاطر قران کریم میفرماید : «إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّما يَدْعُوا حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحابِ السَّعِيرِ » (بدرستى كه شيطان براى شما دشمنى است به عداوت عامه قديمه، و به جهت آن صارف شما است از تمام قربات پس فرا گيريد شما نيز او را دشمن در عقايد و افعال خود و از او حذر نموده از مجامع احوال به او اعتماد مكنيد). از بزرگى پرسيدند چگونه شيطان را دشمن گيريم، گفت: از پى آرزو مرويد، و متابع هواى نفس مشويد، و هر چه كنيد بايد موافق شرع و مخالف طبع باشد جز اين نيست كه مى خواند شيطان به متابعت خود و ميل به دنيا گروه خود را، يعنى پيروان و فرمانبرداران خود را، تا باشند در آخرت با او از ملازمان آتش جهنم. اين است تقرير عداوت شيطان و بيان اغراض او در دعوت پيروان خود به اتباع هوى و ركون « ( سید علی اکبر قرشی، 9/9)

در روایتی از پيامبر صلي الله عليه و آله :آمده است که:( اَلا وَ اِنَّ اَعْقَلَ النّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَاَطاعَهُ وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصاهُ وَعَرَفَ دارَ اِقامَتِهِ فَاَصْلَحَها وَ عَرَفَ سُرْعَةَ رَحيلِهِ فَتَزَوَّدَ لَها؛(بدانيد كه عاقل ترين مردم كسى است كه پروردگارش را بشناسد و از او پيروى كند،دشمنان خدا را بشناسد و از آنان نافرمانى كند). (مجلسی،77/179)

ص: 5

و به حدیث دیگر از پیامبر اکرم(ص) اشاره می کنیم که فرموده اند: «پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم»:اِتَّخِذِ الشَّیْطانَ عَدُواًّ فَاِنَّ اللهَ تعالی یَقُولُ «اِنَّ الشَّیْطانَ لَكُم عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُواًّ».تو شیطان را دشمن خود بدار. خدای متعال می فرماید «همانا شیطان دشمن شما است شما هم او را دشمن بدارید». (بحا الانوار مجلسی ، ج 77، ص 105) و همچنین حضرت امیر المومنین علی(ع) در خطبه 147نهج البلاغه شناخت دشمن را رمز بینش می داند: «و اعلموا انکم لن تعرفوا الرشد حتی تعرفوا الذی ترکه و لن تاخذوا بمیثاق الکتاب حتی تعرفوا الذی نقضه و لن تمسکوا به حتی تعرفوا الذی نبذه...».(و بدانید که رشد درنمی یابید مگر که رشد وانهادگان را بشناسید و هرگز به کتاب خدا چنگ نمی زنید، مگر که فروفکننده آن را چنان که باید شناخته باشید.» (دشتی،1392/190) و خود ایشان عمر و زندگی با ارزششان را در دوره حکومت خود با تلاش و کوشش به افشاگری چهره دشمنان خود پرداخت.

3-3. ایه مربوط به کفار و منافقان (آیه 101 سوره مبارکه نساء)

قران کریم در این آیه میفرمایند :«إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنَّ الْكَافِرِينَ كَانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِينًا».( اگر بيم داشتيد كه آنان كه كفر ورزيده اند به شما آزار برسانند، چرا كه كافران پيوسته براى شما دشمنى آشكارند). از على بن ابى طالب عليه السلام روايت شده كه فرمود: قومى از بنى النجار از پيامبر سؤال كردند و گفتند: وقتى كه سفر نموديم نماز را چگونه به جاى آوريم؟ سپس اين آية كه دلالت بر نماز قصر دارد، نازل گرديد و يك سال از اين جريان گذشت و جنگى پيش آمد.پيامبر نماز ظهر را ادا نمود، مشركين گفتند: بهترين وقت براى حمله به لشكر اسلام هنگام نماز گذاردن مسلمين است زيرا هيچ وقت از گذاردن نماز دست برنمى دارند سپس این آيه ميان دو نماز ظهر و عصر نازل گرديد. هرچند این آیه شان نزولش در باره کیفیت نماز در سفر و جهاد می باشد ولی با توجه به روایت امیر مومنان به این نکته توجه می شود که دشمن از این نیرنگ استفاده میکند که در حین نماز به دشمنی خود بپزدازد.( محقق،1384/238)

و یا نامه 9 نهج البلاغه که به افشای دشمنی های قریش و استقامت پیامبر اشاره دارد زیرا در اﺑﺘﺪای ﺑﻌﺜﺖ که دﻋﻮت رﺳﻮل ﺧﺪا(ص) ﻓﺮدی ﺑﻮد، ﻗﺮﻳﺶ از دﻳﻦ اﺳﻼم اﺣﺴﺎس ﺧﻄﺮ ﻧﻤﻲﻛﺮدﻧﺪ و ﺑﺎ ﺧﻨﺪه و ﺗﻤﺴﺨﺮ ﺑﻪ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﻣﻲﮔﻔﺘﻨﺪ: «اﺑﻦﻋﺒﺪاﻟﻤﻄﻠﺐ ﻟﻴﻜﻠﻢ ﻣﻦاﻟﺴﻤﺎء.» ﭘﺴﺮ ﻋﺒﺪاﻟﻤﻄﻠﺐ از آﺳﻤﺎن ﺳﺨﻦ ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ.اﻣﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ اﺣﺴﺎس ﻛﺮدﻧﺪ دﻳﻦ ﺟﺪﻳﺪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ اﺳﻼم(ص) ﺑﺮای ﻣﻨﺎﻓﻊ اﻗﺘﺼﺎدی آﻧﺎن ﺿﺮر و زﻳﺎن دارد و ﺑﺮدﮔﺎن و ﻫﻢﭘﻴﻤﺎﻧﺎن را از آﻧﺎن ﻣﻲﮔﻴﺮد و درﺗﻀﺎد ﺑﺎ رﺑﺎﺧﻮاریﻫﺎی آﻧﺎن اﺳﺖ، ﻧﺎراﺣﺖ ﺷﺪﻧﺪ و ﺑﻪ ﺷﻴﻮهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎ دﻳﻦ اﺳﻼم ﻣﺒﺎرزه ﻛﺮدﻧﺪ و ﺳﺮﺳﺨﺘﻲ ﺑﺴﻴﺎر ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ. ﻗﺮﻳﺶ، اﺑﺘﺪا ﺑﺎ ﻣﺬاﻛﺮه و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺗﻬﺪﻳﺪ و ﺗﻄﻤﻴﻊ و ﺗﻬﻤﺖ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ(ص)، ﻛﻮﺷﻴﺪﻧﺪ ﻣﺎﻧﻊ از ﮔﺴﺘﺮش دﻳﻦ اﺳﻼم ﺷﻮﻧﺪ.(ابن واضح یعقوبی،2/24) اﻣﺎم ﻋﻠﻲ(ع) درﺑﺎرة ﻣﺸﻜﻼﺗﻲ ﻛﻪ ﻗﺮﻳﺶ ﺑﺮای ﺑﻨﻲﻫﺎﺷﻢ اﻳﺠﺎد ﻛﺮدﻧﺪ، ﻣﻲﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «فَأَرَادَ قَوْمُنَا قَتْلَ نَبِینَا وَ اِجْتِیاحَ أَصْلِنَا وَ هَمُّوا بِنَا اَلْهُمُومَ وَ فَعَلُوا بِنَا اَلْأَفَاعِیلَ وَ مَنَعُونَا اَلْعَذْبَ وَ أَحْلَسُونَا اَلْخَوْفَ وَ اِضْطَرُّونَا إِلَی جَبَلٍ وَعْرٍ وَ أَوْقَدُوا لَنَا نَارَ اَلْحَرْبِ.» (ﭘﺲ ﻣﺮدم ﻣﺎ[ﻗﺮﻳﺶ] ﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻣﺎن را ﺑﻜﺸﻨﺪ و رﻳﺸه ﻣﺎ را ﺑﻜﻨﻨﺪ و درﺑﺎرة ﻣﺎ اﻧﺪﻳﺸﻪﻫﺎ ﻛﺮدﻧﺪ و ﻛﺎرﻫﺎ راﻧﺪﻧﺪ،از زﻧﺪﮔﻲ ﮔﻮاراﻣﺎن ﺑﺎزداﺷﺘﻨﺪ و در ﺑﻴﻢ و ﻧﮕﺮاﻧﻲ ﮔﺬاﺷﺘﻨﺪ و ﻧﺎﭼﺎرﻣﺎن ﻛﺮدﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻛﻮﻫﻲ دﺷﻮار ﮔﺬار ﺑﺮﺷﻮﻳﻢ و آﺗﺶ ﺟﻨﮓ را ﺑﺮای ﻣﺎ ﺑﺮاﻓﺮوﺧﺘﻨﺪ...( دشتی، 346) ﺑﺰرﮔﺎن ﻗﺮﻳﺶ ﺑﺮای ﺧﺎﻣﻮشﻛﺮدن دﻳﻦ ﺧﺪا، از ﻳﻬﻮد ﻳﺜﺮب ﻧﻴﺰ ﻛﻤﻚ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ.

ص: 6

4. نمونه هایی از توطئه دشمنان صدر اسلام

اشاره

یکی از معاندت هایی که دشمنان اسلام نسبت به اسلام دارند این است که نمیخواهند اسلام گسترش پیدا کند و هر چه توان دارند می گذارند تا اسلام محدود و در گوشه ای از جهان بماند این نوع تفکر از طرف دشمنان اسلام دارای دو جنبه است که هم از لحاظ گسترش جغرافیایی و توسیع عراضی اسلام هست و هم از نظر همه گیر شدن نوع تفکر و تز اسلامی که مانع ان می شوند.

1-4. توطئه یهود و جلوگیری از ورود پیامبر به قدس

نمونه های متعددی از صدر اسلام موجود است که دشمنان تمام توان خود را گذاشته تا پیامبر اکرم نتواند آیین مبین اسلام را گسترش دهد نمونه اش جریان یهودیان که به بهانه ایمان به رسول خدا وارد حجاز شدند و بعد آن با ایشان پیمان ظاهری بستند اما خود آنها اولین

گروه هایی بودند که پیمان شکنی کردند قبایلی چون: بنی قریظه ، بنی قینقاع ، بنی نضیر که در راه قدس ساکن شدند تا با عملیات فریب کارانه خود مانع از رسیدن نبی اکرم به قدس شده تا حضرت نتواند آرمان یهودیان و مرکز انان را به تصرف خود بکشد.( طائب،1 / 245).

2-4. توطئه مستقیم یهود در نبرد با اسلام

اشاره

یکی از کیدهای آنها در عملیات ها این بود که ضربات خود را به دین اسلام می زدند و سپس به گونه ای آن را بیان میکردند که گوی آنها هستند که مظلومانه مورد هجوم قرار گرفته اند.برای اثبات این مطلب به بررسی زمان حساس عملیات های بنی قینقاع و بنی نضیرو بنی قریظه و نوع عمل آنها می پردازیم:

1-2-4. بنی قینقاع، نخستین شورش یهود

پس از بازگشت پیامبر از بدر، یهود شورش کرده، عهد خود را شکستند. اعلام جنگ یهودیان با مسلمانان، برای اهالی مدینه سخت گران بود؛ چون بنی قینقاع با گرو ه هایی از مدینه هم پیمان بودند. حضرت تصمیم گرفت پاسخ این خیانت را با قدرت بدهد. مسلمانان پانزده روز آنان را در میان دژهایشان محاصره کردند و بنی قینقاع ناچار به تسلیم شدند. رسول خدا(ص) دستور بازداشت همه را صادر کرد و قصد مجازات جدی آنان را داشت و به گفته مورخان تصمیم کشتن همه آنان را داشت (الطبری، ج1، 173). اما یهودیان و هم پیمانانشان وارد میدان شدند و آن­قدر وساطت کردند که حضرت دست از خونشان شست و راضی به کوچاندن آنان شد (الواقدی، ج1، 180).

ص: 7

2-2-4. بنی نضیر، جنگ طمع کارانه یهود

پس از نبرد اُحد و بازگشت سپاهیان اسلام به مدینه، بنی نضیر پیمان خود را با پیامبر شکسته، اعلان جنگ کردند. شرایط این نبرد بسیار بحرانی بود و روحیه مردم چندان مناسب دفاع نبود. نکته مهم در این رویارویی، نقش هم پیمانان وارد میدان شدند و آن قدر وساطت کردند که حضرت دست از خونشان شست و راضی به کوچاندن آنان شد (الواقدی، ج1، 180).رسول الله فرمان حرکت داد. سپاه اسلام به سوی قلعه بنی نضیر حرکت کرد. یهودیان با دیدن رسول خدا(ص) و اصحابش، بالای قلعه ها رفته، شروع به پرتاب سنگ و تیر کردند. سپاه پیامبر قلعه را محاصره کرد و این محاصره به طول انجامید. یکی از دلایل این محاصره آن بود که ارتباط یهود با منافقان مدینه که قول همکاری داده بودند، قطع شد. در طول روزهای محاصره، عملیات های نظامی بین دو طرف صورت می گرفت. تا اینکه یهود تن به

تسلیم داد و مسلمانان پیروز شدند و پیامبر(ص) حکم به کوچ اجباری آنان داد.منافقین مدینه، هنگام کوچ بنی نضیر، با ناراحتی آنان را بدرقه کردند. زید بن رفاعه، دوست عبدالله بن اُبی می گفت: از نبود بنی نضیر در مدینه وحشت می کنم، ولی آنان به سوی عزت و ثروت می روند و به سوی قلعه هایی بلند که مانند اینجا نخواهد بود (الواقدی، ج1، 375).

3-2-4. خندق،آتش یهود، جنگ مشرکان

بنی قریظه هیئتی را به مکه فرستادند. آنها با ابوسفیان مذاکره و او را تحریک به گردآوری نیرو کردند. انگیزه تحریک آنها نیز نزدیک بودن پیروزی در عملیات احد بود. پس از عملیات احد، یأسِ مشرکان که در جنگ بدر حاصل شده بود، تبدیل به بارقه امید شد؛ امید به اینکه می توانند پیامبر(ص) را از میان بردارند. در عملیات گذشته نیز یهودیان بنی نضیر به مشرکان قول داده بودند، اما عمل نکرده بودند. اما این بار قول دادند که هم­زمان عملیات انجام دهند. پس از رفت و آمد فراوان، مشرکان توانستند ده هزار نیرو جمع کنند. پیامبر اکرم(ص) همه مردم را جمع کردند و نظر خواستند. سلمان پیشنهاد کندن خندق داد و پیامبر پذیرفت، مسلمین بین کوه احد و کوه صلع را خندق کندند. پیامبر اکرم(ص) سه هزار نیرو را در مدینه بسیج کرده بودند.در همین زمان از پشت مدینه، یهود بنی قریظه با اعلان جنگ، امنیت مسلمانان را حتی درون مدینه هم سلب کردند، این اوج خیانت و سوءاستفاده یهودیان از رأفت پیامبر اسلام بود و نشان از عمق کینه آنها به اسلام داشت. پیامبر(ص) فرمودند: رفت و آمد کنندگان مسلح باشند. مدینه مخاطره آمیز شد و به قدری شرایط سخت شد که منافقین تصمیم فرار جمعی مردم از معرکه را شایع کردند.عمرو بن عبدود، قهرمان عرب، از خندق عبور کرد و مبارز طلبید. به روایت ابن ابی الحدید، علی(ع) رهسپار میدان می شود (ابن­ابی­الحدید، ج18، 285). عمرو در برابر چشمان حیرت زده مشرکان و مسلمانان با ضربت شمشیر علی(ع) از پای درآمد. با کشته شدن عَمرو، روحیه دشمن شکسته شد. (القمی، ج2، 182).

ص: 8

5. شیوه های مبارزه دشمنان از دیدگاه قرآن

اشاره

راههای نفوذ و برخورد دشمن (راهکارهای دشمن در مقابله با مسلمانان) : به طور کلّی سیاست اصولی دشمن برای مبارزه با مسلمان، مستمر و دائمی است اما همیشه از یک شیوه استفاده نمی کنند به عبارت روشن تر جنگ و عناد دشمنان همیشه شکلی ثابتی نداشته است و شیوه های مختلف و متنوعی را برای پیکار و از پا درآوردن حریف خود، متناسب با اوضاع و شرایط مبارزه به کار می برند، اصولی را برمی گزینند و به عنوان خطِ مشیّ کلّی بر مبنای آنها راهکارها و مراحل عملیات را برای دستیابی به مقصد خود برنامه ریزی می کنند.ذکر همه شیوه هایی که قرآن کریم اشاره نموده است در ظرفیت این نوشته نیست، به ناچار به چند نمونه از آن اشاره می نماییم:

1-5. تجهیز به قدرت ایمان

از منظر قرآن مؤمنان برای مقابله با دشمنان، باید ابتدا به صفاتی آراسته شوند که بتوانند خود را ابتدا از آفات درونی حفظ نموده و یقین خویش را افزایش دهند. شرط پیروزی این است که در صف مؤمنان باشند و گرنه راه برای نفوذ دشمن باز خواهد ماند. یاد خدا، ایمان، صبر، استقامت، پرهیزگاری، توکل و یقین به وعده های الهی است که قدرت معنوی بی اندازه ای به انسان می دهد. قرآن در این باره می فرماید: «إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا لا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئا»؛(ایه 120-آل عمران) اگر (در برابر آنها) استقامت و پرهیزگارى پیشه کنید، نقشه هاى(خائنانه) آنها به شما زیانى نمى رساند.

2-5. افزایش قدرت نظامی

هر چند اسلام آرمان های بزرگی را برای بشر به ارمغان آورده است، اما به واقعیت بیرونی نیز توجه زیادی دارد. اسلام به مؤمنان برای قوی شدن در برابر دشمنان دستور می دهد تا خود را تجهیز نمایند و همواره در حال آماده باش باشند: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة»؛در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانایى دارید از نیرو آماده سازید.(آیه 60-انفال)

3-5. ممنوعیت دوستی با بیگانگان

در دین اسلام ارتباط با مشرکان و کفار در جهت رفع نیازهای اضطراری مانعی ندارد، اما دوستی و تکیه کردن به آنان و نیز گره زدن سرنوشت جامعه دینی در قالب مسائل مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی برای جوامع دینی ممنوع می باشد. به عبارت دیگر، سطح روابط نباید در حد ائتلاف ها و اتحاد با آنان باشد؛ زیرا این عمل باعث می شود تا آنان بر مؤمنان مسلط شده و بر اعتقادات آنان و فرزندانشان تأثیر منفی بگذارند. با عدم ارتباط طبعاً دشمنان نیز چنین تسلطی را از دست خواهند داد: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذِینَ

ص: 9

اتَّخَذُوا دِینَکُمْ هُزُواً وَ لَعِباً مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ الْکُفَّارَ أَوْلِیاء»؛ اى کسانى که ایمان آورده اید، افرادى که آئین شما را به باد استهزاء و بازى مى گیرند، از اهل کتاب و مشرکان، دوست و تکیه گاه خود انتخاب نکنید.(57-مائده)

پس از بررسی و پژوهش درباره توطئه ها و دسیسه های دشمن از منظر قرآن کریم اینک به بررسی و مطابقت آن به دشمنی های 40 ساله دشمن بر علیه جمهوری اسلامی ایران طبق فرمایشات مقام معظم رهبری میپردازیم .

افزایش گستره نفوذ آرمان های انقلابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده تا همه نظام های استکباری جهان در خطر شعار های عدالت طلبانه جامعه خود قرار بگیرند و همین امر مقدمه برنامه ریزی های کلان علیه جمهوری اسلامی ایران را فراهم نمود. گستره نفوذ ایران در آمریکای لاتین، آفریقا و حتی کشورهای عربی در حدی بوده که حتی امام خمینی (ره) به عنوان اسوه انقلابی گری در این کشورها بوده است. در همین راستا نظام های استکباری به ویژه آنریکا تلاش های متعددی در راستای کاهش نفوذ بین المللی ایران انجام داده و با همراه ساختن کشورهای اروپایی سعی داشته تا چهره ایران را در عرصه بین المللی مخدوش نمایند.

6. نمونه هایی از توطئه و اهداف دشمنان اسلام در حال حاضر (معاصر)

1-6. جلوگیری از گسترش اسلام

یکی از توطئه هایی که دشمنان اسلام نسبت به اسلام دارند این است که نمیخواهند اسلام گسترش پیدا کند و هر چه توان دارند می گذارند تا اسلام محدود و در گوشه ای از جهان بماند این نوع تفکر از طرف دشمنان اسلام دارای دو جنبه است که هم از لحاظ گسترش جغرافیایی و توسیع عراضی اسلام هست و هم از نظر همه گیر شدن نوع تفکر و تز اسلامی که مانع آن می شوند.

نمونه های متفاوتی دارد مثل حمایت های آمریکا از گروه های تروریستی در مرزهای جمهوری اسلامی و همچنین مانع تراشی های مختلف و ایجاد حمایت از داعش در سوریه و عربستان در یمن و اسراییل در لبنان و فلسطین که جز هم پیمانان و هم مسلک های ایران اسلامی هستند تا ایجاد نا امنی و جلوگیری از پیشرفت و گسترش اسلام توسط این کشوران و هم پیمانان ایران کنند.(دیدار رئیس جمهوری روسیه با رهبر انقلاب-1396/08/10 )

2-6. توطئه دشمن با توسل به دروغ و فریب

دشمن مايل نيست اهداف و مقاصد خيانت آميز و جنايتبار خود را براى ملّتها تشريح کند. لذا از دور شعارهاى انسان دوستى، حقوق بشر، دمکراسى و غيره را بر سر دست ميکند. امّا اين دروغگويى و فريب نميتواند زياد باقى بماند. قدرتطلبان و مستکبران عالم، در عمل خودشان را افشا ميکنند. همين حالا در قضيه ى عراق ببينيد. آمريکاييها صريحاً ميگويند ما ميخواهيم به عراق بياييم و يك حاکم آمريکايى را حداقل به مدّ ت دو سال بر سر کار بگذاريم. اين، افشاى مافى الضمير آمريکاييهاست. آنها در ته دلشان همين را ميخواهندو به کمتر از اين راضى نيستند. اگر بخواهند يك حاکم دست نشانده ى عراقى را هم بر سر کار بگذارند، باز آنها را اشباع نميکند. آنها ميخواهند يك ملّت، يك کشور و يك مجموعه منابع انسانى و مالى و مادّى را يکجا و يکپارچه در حلقوم شرکتهاى افزون طلب صهيونيستى و مراکز قدرت جهانى بريزند

ص: 10

و به کمتر از اين راضى نيستند. خواست آنها اين است. (1381/11/28 بيانات در ديدار مردم آذربايجان شرقي )

3-6. توطئه دشمن در از بين بردن عقاید اسلامي مردم و ذهنيّت آنها

همه ی عقايد سازنده، مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است. برادران وخواهران عزيز! اين نکته ی بسيار مهمي است. توجه بفرماييد كه ما امروز چقدر بايد هوشيار باشيم! دشمنان سراغ مجموعه احکام و مقررات اسلام رفتند هر عقيده، هر توصيه ای از شرع مقدس كه در زندگي و سرنوشت آينده فرد و جماعت و امت اسلامي تأثير مثبت بارزی داشته است و به نحوی با آن كلنجار رفتند، تا اگر بتوانند، آن را از بين ببرند؛ اگر نتوانند ،روی محتوايش كار كنند! مگر دشمن چه كاره است؟ چطور « خوب ممکن است شما بگوييد كه دشمن ميتواند عقايد اسلامى را كارى كند كه از استفاده ى مردم خارج نه؛ اين خطاست. دشمن ميتواند؛ منتها نه در كوتاه مدت، بلکه در طول سالهاى متمادى شود . گاهى دهها سال زحمت ميکشند، براى اينکه بتوانند يک نقطه ى درخشان را كور، يا كمرنگ كنند، يا نقطه ى تاريکى را به وجود آورند! چند ساله متمادى مي نشينند و پول خرج ميکنند! يکى زحمت ميکشد و تلاش ميکند، ولى توفيق نمي يابد؛ بعد از او كسان ديگرى می آيند. روى عقايد دنياى اسلام، از اينگونه كارها خيلى شده است. روى عقيده ى توحيد، عقيده ى امامت و اخلاقيات اسلامى معناى صبر، معناى توكل، معناى قناعت كار كرده اند!( بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت ميلاد حضرت مهدی (عج ) 25/09/1375)

4-6. ایجاد اختلاف بین شیعه و سنّی از سیاست دشمنان

سياست دشمنان اسلام ايجاد اختلاف بين شيعه و سنّى است. اين،يکى از راه هايش است. هر کسى به اين اختلافات شديد کمك کند، در واقع به آن اهداف کمك کرده است. جا دارد که همه ى گروه هاى عراقى، اين حرکات را محکوم کنند و از آن تبرى بجويند. خوشبختانه بزرگان شيعه عاقلانه و خوب عمل کردند؛ به شيعيان توصيه کردند که عکس العمل نشان ندهند، که اين کار مهمّى بود( بيانات در خطبه هاى نماز جمعه ى تهران 29/07/1384)

5-6. تلاش برای تضغیف ایمان مسلمانان و حرکات عوام فریبانه

یکی از اصلی ترین حرکت های عصر حاضر صهیونیسم جهانی که انجام می دهد، ایجاد انحراف و فریب مردم است.آن هم بخصوص با قدرت رسانه ای که دارد و هر ساله با خرج هزینه های هنگفت فیلم و بازی های مختلفی در راستای اسلام و مهدی ستیزی تهیه می کند. بحث مهدویت ستیزی در سینمای هالیوودی از سال 2000 م. به بعد شدّت گرفت. به این صورت که باور انتظار، هدف قرار

ص: 11

می گیرد؛ نه بحث منجی آخرالزّمانی. از آنجا که بحث منجی آخرالزّمان در همه ادیان تقریباً مشترک و انکارناپذیر است، به جای انکار آن باور، انتظار آخرالزّمانی «تورات» و «انجیل» در سینمای هالیوودی عرضه می شود.

در مجموع می توان گفت: سینمای هالیوود به شیوه های زیر در صدد اسلام ستیزی و موعودستیزی برآمده است:

1. نشان دادن یک آمریکایی یا یک یهودی به عنوان منجی آخرالزّمان

2. نشان دادن مسلمانان به عنوان ضدّمسیح و ضدّمنجی آنها

3. القای غلبه نهایی تمدّن غرب و منجی غربی و شکست حتمی مسلمانان اهریمنی

4. تهاجم فرهنگی و مقابله با مسلمانان، از طریق ترویج ارزش های مادّی گرایانه، مانند انحرافات جنسی، خشونت و جادوگری

5. ترسیم ضدّیت اسلام با تکنولوژی و پیشرفت.

7. راههای مقابله با نفوذ فکری و فرهنگی

اشاره

ممکن است تصور شود که رهبر معظم انقلاب تنها به موضوع نفوذ فکری و فرهنگی اشاره کرده اند بدون آنکه راه حل و یا راه مقابله با نفوذ را مطرح کرده باشند، در حالی که ایشان همچنان ه بر خطرات نفوذ فکری و فرهنگی تأ ید کردهاند، راه مقابله با آن را نیزمطرح کرده اند که در صورت عمل کردن به همین توصیه ها و دستورات ایشان، در عمل راه نفوذی برای دشمن باز نخواهد ماند. در ادامه این نوشته به برخی از این راه ها اشاره میشود:

1-7. هوشیاری و عدم غفلت از دشمنی دشمن

مهمترین راه مقابله با نفوذ فکری و فرهنگی، هوشیار بودن و عدم غفلت از دشمنی و دشمن است. در حقیقت اگر ما همیشه هوشیار و مراقب دشمنی ها باشیم و دچار غفلت فراموشی نسبت به دشمن نباشیم، دشمنی آنان هیچگاه نمیتواند برای ما خطرآفرین باشد، از همین رو رهبر معظم انقلاب فرمودند : هوشیار باشیم؛ من چند روز قبل از این، درصحبت گفتم : که اینها در صدد نفوذند، در صدد رخنه کردنند؛ این رخنه از جاهای مختلفی ممکن است باشد؛ مواظب باشید. دشمنی را فراموش نکنیم؛ حرف من این است؛ وقتی که شما از یاد نبردید که یک جبهه ای روبه روی شما است، پشت سنگر نشسته اند، سلاح هایشان را آماده کرده اند، آن وقت به اقتضا عمل می کنید. (بیانات 4/06/1394)

ص: 12

2-7. باور به نفوذ و تهاجم فرهنگی

یکی از مشکلاتی که سبب می شود نفوذ تحقق پیدا ند و به دنبال آن اثرات مخرب خود را داشته باشد، عدم باور به نفوذ و رخنة فرهنگی و به اصطلاح خیالی دانستن یا توهم دانستن آن است. به عبارتی دیگر زمانی ما در صدد مقابله با نفوذ فکری و فرهنگی برمی آییم که باور داشته باشیم دشمن به دنبال نفوذ است، اما هنگامی که این باور وجود نداشته باشد و بلکه به عکس این اعتقاد وجود داشته باشد که نفوذ دشمن خیال و توهمی بیش نیست یا دشمن به دنبال نفوذ نخواهد بود، بدیهی است که به فکر مقابله و به دنبال پیشگیری از نفوذ

دشمن نخواهیم بود. رهبر معظم انقلاب نیر با توجه به برخی گفتارها و رفتارها به این نوع نگاه اشاره کردهاند و افراد را از توهم یا خیال تلقی کردن این توطئه ها بر حذر داشته اند از این رو فرمودند:بنده یک وقت، شش، هفت سال قبل از این، بحث "تهاجم فرهنگى" را مطرح کردم که بحث برانگیر شد و بعضی ها در باره اش حرف زدند؛ شاید بعضى از شما یادتان باشد. همان وقت در تلویزیون جمهورى اسلامى میزگردى در این باره تشکیل دادند که سه، چهار نفرآنجا بودند. یک نفر با آن نظرى که بنده ابراز کرده بودم، موافق بود و حمایت مى کرد؛چند نفر دیگر هم به کلّى آن را رد مى کردند که "نه آقا ! اینها خیالات است، اینها باطل بنابراین می بینید که کسى متعرّض کسى نمی شود.( بیانات در مراسم فارغ التحصیلى گروهى از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرّس 12/06/ 1377)

3-7. وجود احکام اسلامی در جامعه

حاکمیت احکام اسلامی در جامعه عامل مهم دیگری است که اگر در جامعه به وجود آید میتوان با استحاله و بی هویت کردن درونی مقابله رد از این رو رهبر معظم انقلاب دراین باره فرموده اند:جامعة اسلامی به این است که رفتارهای اسلامی، یا به معنای وسیع تر، احکام اسلامی هم وجود داشته باشد. حکم اسلامی، فقط بکن و نکن به صورت واجب نیست؛ بلکه بکن های مستحب و نکن های مکروه هم جزء احکام اسلامی است، که شامل رفتارها و خلقیات و نفسانیات ما میشود؛ ما باید به این طرف برویم. در جامعة اسلامی دایما باید صیرورت وتحول وجود داشته باشد، تا در این تزریقات بیگانه یا رسوبات گذشته، افراد استحاله نشوند.( بیانات در دیدار مسئولان میته امداد امام خمینی(ره)

14/12/1370)

نتیجه گیری

با مطالعه مقاله پیش رو ، نسبت به ابعاد دشمنی های علیه اسلام بخصوص یهود جنایت کار و تفکر صهیونیست آشنا می شوید و پی خواهید برد که دشمنان اسلام از ابتدای اسلام و تا معاصر که قرن ها سپری شده است، دست از توطئه و فریب کاری برنداشته اند و هر بار با شیوه های مختلف تلاش دارند تا تفکر اسلامی را نابود و ریشه کن کنند این را باید دانست که دشمن از تمام جبهه ها استفاده کرده تا صرفا به هدف که نابودی تفکرات اسلامی ست برسد ، مهم ترین باوری که یهود دارد حقانیت اسلام است ولی با این حال با متد های مختلف در تلاش به اثبات رساندن خود است. والعاقبة للمتقین.

ص: 13

منابع

قرآن کریم

نهج البلاغه

1. ابن ابی الحدید معتزلی، شرح نهج­البلاغه، قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی(ره)، 1404ق.

2.ابن واضح یعقوبی، احمد بن یعقوب (بی تا) ،التاریخ یعقوبی ، بیروت ،دار صادر

3. الطبرسى، ابى على الفضل بن الحسین، اعلام الوری، تهران: انتشارات علمیه اسلامیه، 1338ق.

4.افشار ،غلام حسین،1381 ، فرهنگ معاصر فارسی امروز ،چاپ دوم، فرهنگ معاصر

5. القمى، ابى الحسن على بن ابراهیم، تفسیر القمى، ج1 و 2، تصحیح و تعلیق و مقدمه سیّد طیب موسوى جزایرى، قم: مؤسسه دارالکتاب للطباعة و النشر، 1378ق

6.انصاریان ،حسین ،1393 ،ترجمه قرآ ن کریم ، تهران: سازمان دارالقرآن كريم، نشر تلاوت

7. پایگاه اطلاع رسانی حوزه https://hawzah.net

8. داوری چلقائی، احد ،مراتب حساسیت نیروهای در برابر دشمن از دید گاه قرآن کریم ، پائیز 1396 ، فصلنامه پژوهش های انجن انقلاب اسلامی، شماره 22

9.دشتی،محمد،1392،نهج البلاغه،قم،مجتمع چاپ و نشر و صحافی مهدی

10. دهخدا،علی اکبر،1347،لغت نامه،تهران، دانشگاه تهران، موسسه لغت نامه دهخدا

11. سایت مقام معظم رهبری https://www.leader.ir

12.صبحی ،صالح، 1414،فرهنگ نهج البلاغه،ج1،ایران قم9.

13.طائب ، حجت الاسلام والمسلمین مهدی ،1394،دشمن شدید،( جریان شناسی انحراف در تاریخ با محوریت یهود) ،قم،انتشارات شهید کاظمی

14. طبری، محمد بن جریر، تاریخ طبری، ترجمه ابوالقاسم پاینده، چاپ دوم، تهران: نشر اساطیر، 1362

15. عمید، حسن ،1342 ،فرهنگ فارسی عمید ، انتشارات امیرکبیر.2 جلد

ص: 14

16. قرشی سید علی اکبر ،1377،تفسير احسن الحديث ،تهران،12، بنياد بعثت، مرکز چاپ و نشر

17.قمی،عباس،1374،سفینه البحار ،تهران ،فراهانی

18.مجلسی، محمد باقر ،1315، بحار الانوار،دارالکتب السلامیه

19.محقق،محمد باقر،1384 ،نمونه بینات در شأن نزول آیات از نظر شیخ طوسی و سایر مفسرین خاصه و عامه ، 1،اندیشه اسلامی

20. مکارم شیرازی، ناصر،1382، تفسیر نمونه برگزیده، دارالکتب اسلامیه ،5 جلدی، تهران

21.مهتدی ،حسین ، 1398 فرهنگ واژگان قرآنی ، نتشارات مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و دانشگاه خلیج فارس ،

22. واقدی، محمد بن عمر، المغازی، تحقیق مارسن جونس، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1414ق

23. نفیسی ،علی اکبر (ناظم الاطباء)، (1343)، فرهنگ نفیسی ،تهران ،خیام

ص: 16

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109